Jag har fått ett australiensiskt körkort.
Det var väl inga...
Behövde inte ens göra något test, det var bara att kliva in, slänga upp ett par sedlar och kliva ut igen med ett nytt körkort.
Med det blev jag även tilldelad 12 poäng. Dom används om man kör för fort eller liknande. T ex så kan dom dra av 3 poäng om man kör mot rött.(fråga Mia)
Ska försöka behålla poången så gott det går men här har dom kameror överallt. Rödljus och vägar lite varstans är försedda med dessa kameror och man har inte riktigt någon chans att komma undan om man ligger lite för fort eller kör på "rosa".
tisdag 11 december 2007
Bakhåll
Den första smällen kom oväntat. Jag var på väg hem från jobbet, solen sken och onsdagen var avklarad. Allt kändes bra, närmre till helgen och ledigheten. Konstigt nog så hade jag inte ens misstänkt att det skulle kunna hända, man väntar sig ju inte att bli påhoppad sådär på väg hem från jobbet.
Först kände jag att någon tog tag i mig, jag hann inte tänka innan den första örfilen kom. Sen en till och ännu en. Jag reser mig upp och kommer iväg bara för att åka på den första knytnäven, mitt i solarplexus. Försöker kalla på hjälp. Hjälpen kommer men bara för att säga att det är okej, jag kan gå vidare. Innan jag är hemma åker jag på ett par smällar till och det känns inte alls bra.
Jag klarar mig hem, men dagen efter är dom på mig igen. Nu börjar dom med verbala påhopp medans jag går och väntar på den första smällen. Den kommer snabbare än jag väntat och det känns i hela huvudet hur hårt den tar. Dom avslutar det hela med en spark i skrevet.
Jag är okej, men det tar nog ett tag innan jag hämtar mig.
(OBS! Historien beskriver hur det kändes, först när bilen stannade mitt i rusningstrafiken och vad det skulle kosta och sen när jag fick veta hur mycket det skulle kosta att fixa bromsarna. Jag blev även tvungen att byta stötdämpare, det var den sista sparken i skrevet. Jag har alltså INTE blivit misshandlad, kära föräldrar och andra som kan tänkas bli oroliga.)
Först kände jag att någon tog tag i mig, jag hann inte tänka innan den första örfilen kom. Sen en till och ännu en. Jag reser mig upp och kommer iväg bara för att åka på den första knytnäven, mitt i solarplexus. Försöker kalla på hjälp. Hjälpen kommer men bara för att säga att det är okej, jag kan gå vidare. Innan jag är hemma åker jag på ett par smällar till och det känns inte alls bra.
Jag klarar mig hem, men dagen efter är dom på mig igen. Nu börjar dom med verbala påhopp medans jag går och väntar på den första smällen. Den kommer snabbare än jag väntat och det känns i hela huvudet hur hårt den tar. Dom avslutar det hela med en spark i skrevet.
Jag är okej, men det tar nog ett tag innan jag hämtar mig.
(OBS! Historien beskriver hur det kändes, först när bilen stannade mitt i rusningstrafiken och vad det skulle kosta och sen när jag fick veta hur mycket det skulle kosta att fixa bromsarna. Jag blev även tvungen att byta stötdämpare, det var den sista sparken i skrevet. Jag har alltså INTE blivit misshandlad, kära föräldrar och andra som kan tänkas bli oroliga.)
onsdag 5 december 2007
Saint Lucy
Vi var vid svenska kyrkan i lördags. Det var nån slags svensk festival där. Trodde inte att det skulle vara så mycket folk men det verkar vara många svenskar som bor i Melbourne.
Köpte en burk sill, två paket Falu Rågrut, en Leksandsknäcke och två påsar Knorr Bearnaise sås.
Gick på i runda slängar 150 spänn. Billigt? Nä.
Kändes konstigt med Luciatåg i 30 graders värme också.

Köpte en burk sill, två paket Falu Rågrut, en Leksandsknäcke och två påsar Knorr Bearnaise sås.
Gick på i runda slängar 150 spänn. Billigt? Nä.
Kändes konstigt med Luciatåg i 30 graders värme också.
måndag 3 december 2007
Taxi?
Wyche races
Buh!
lördag 1 december 2007
torsdag 29 november 2007
Permanent
Sitter på uteplatsen med laptopen.

Mia har en kompis över som ska klippa och färga håret på henne. Bekvämt och så där. Jag frågade om hon kunde fixa lite mer hår på mig.
Hon hade hört den förut.
Nu diskuteras det om hur det ska bli, kort, lagom, färgas eller inte.
Jag föreslår permanent.
"What about a permanent?, säger jag."
Får tillbaks, "???"
Ok, tänker jag och går tillbaks till datorn.
Jag vet att jag skriver mycket om vädret här på bloggen. Det blir liksom så här, som svensk tänker man ju på det hela tiden.
Vill bara påminna er om att det är väldigt varmt och skönt här.

Mia har en kompis över som ska klippa och färga håret på henne. Bekvämt och så där. Jag frågade om hon kunde fixa lite mer hår på mig.
Hon hade hört den förut.
Nu diskuteras det om hur det ska bli, kort, lagom, färgas eller inte.
Jag föreslår permanent.
"What about a permanent?, säger jag."
Får tillbaks, "???"
Ok, tänker jag och går tillbaks till datorn.
Jag vet att jag skriver mycket om vädret här på bloggen. Det blir liksom så här, som svensk tänker man ju på det hela tiden.
Vill bara påminna er om att det är väldigt varmt och skönt här.
tisdag 27 november 2007
Jordnöt
Det var en rolig Söndag. Hamnade ute i köket med männen. Ett gäng bönder (dom är det, inte i en nedlåtande mening) och en fiskare.
Mias morfar var med och järnspikar vad han kan dricka öl.
Ja, fort alltså, inte så bra kanske.
En klunk och vi hamnar på kanske en tumme kvar i flaskan. Tyvärr så blev det ju så han fick vingla hem och gå och lägga sig.
Vi sitter där, Mia har kommit ut i köket och sitter mitt framför Ken (morfar) en bra stund och pratar med honom och oss andra. Helt plötsligt ropar han, "where did Mia go, thought she was driving me home".
Jorå, satte. Mia satt kvar men det missade han liksom.
Det roligaste med honom är no ändå hur han äter jordnötter. Han har inte haft tänder i underkäken sen han var 12 så han tar en nöt i taget och liksom trycker upp den mot tänderna i överkäken med tummen innan han sväljer dom.
Hur han lyckas gnaga på ett kycklinglår vet jag inte men han måste ha världens hårdaste tandkött.
Måste verkligen försöka spela in honom nån gång, det är hårt jobb att försöka förstå honom och hans mummlande australiensiska.
Mias morfar var med och järnspikar vad han kan dricka öl.
Ja, fort alltså, inte så bra kanske.
En klunk och vi hamnar på kanske en tumme kvar i flaskan. Tyvärr så blev det ju så han fick vingla hem och gå och lägga sig.
Vi sitter där, Mia har kommit ut i köket och sitter mitt framför Ken (morfar) en bra stund och pratar med honom och oss andra. Helt plötsligt ropar han, "where did Mia go, thought she was driving me home".
Jorå, satte. Mia satt kvar men det missade han liksom.
Det roligaste med honom är no ändå hur han äter jordnötter. Han har inte haft tänder i underkäken sen han var 12 så han tar en nöt i taget och liksom trycker upp den mot tänderna i överkäken med tummen innan han sväljer dom.
Hur han lyckas gnaga på ett kycklinglår vet jag inte men han måste ha världens hårdaste tandkött.
Måste verkligen försöka spela in honom nån gång, det är hårt jobb att försöka förstå honom och hans mummlande australiensiska.
Fotboll eller?
David Beckham är i landet.
LA Galaxy är i landet.
Fast det är mest fokus på Beckham. Hans LA Galaxy spelar uppvisningsmatch mot Sydney FC. SFC har förresten Juninho på mittfältet. M'boros Juninho, inte Lyons. Han är lysande i dagens match, bäst på plan.
Beckham gick in och satte en frispark i krysset på stopptid i första.
4-2 till SFC just nu.
80295 pers på läktaren. Sydneys tidigare publikrekord är 50000.
Tror inte det är Galaxy som lockar direkt.
Fler tjejer än någonsin på den stadion, kan man säga.
LA Galaxy är i landet.
Fast det är mest fokus på Beckham. Hans LA Galaxy spelar uppvisningsmatch mot Sydney FC. SFC har förresten Juninho på mittfältet. M'boros Juninho, inte Lyons. Han är lysande i dagens match, bäst på plan.
Beckham gick in och satte en frispark i krysset på stopptid i första.
4-2 till SFC just nu.
80295 pers på läktaren. Sydneys tidigare publikrekord är 50000.
Tror inte det är Galaxy som lockar direkt.
Fler tjejer än någonsin på den stadion, kan man säga.
En myra
Sist in på jobbet som man är så är det fortfarande lite så att man får göra lite av skitjobben. I förra veckan fick jag en bunt formulär av chefen, som ska arkiveras.
"Johan, I have an early christmas present for you", sa han.
Och det är ju bara att le och låtsas vara glad. Det är nog det tråkigaste jobbet jag gjort. Började inte förräns i´dag med dom eftersom det tar emot så förbaskat.
Så sitter jag där och tänker och arkiverar och liksom kopplar bort på nåt sätt och känner att jag blir lite grinig ju längre jag håller på. Tänker att varför ska jag behöva göra det här, är det inte bättre om nån som jobbar permanent här gör det. Det är ju dyrare om jag gör det liksom.
Men då kom jag på det, det är ju precis det. Jag kan ju sitta där och arkivera och vara sur eller så kan jag tänka att, skruva dom (man säger så här), här sitter ju jag och liksom drar in 200 i timmen på att stoppa papper i mappar.
Skruva dom.
Fick ett samtal idag i helpdesken där jag var tvungen att be att få ringa tillbaka.
"Why?"
"There is an ant in my keyboard"
"Johan, I have an early christmas present for you", sa han.
Och det är ju bara att le och låtsas vara glad. Det är nog det tråkigaste jobbet jag gjort. Började inte förräns i´dag med dom eftersom det tar emot så förbaskat.
Så sitter jag där och tänker och arkiverar och liksom kopplar bort på nåt sätt och känner att jag blir lite grinig ju längre jag håller på. Tänker att varför ska jag behöva göra det här, är det inte bättre om nån som jobbar permanent här gör det. Det är ju dyrare om jag gör det liksom.
Men då kom jag på det, det är ju precis det. Jag kan ju sitta där och arkivera och vara sur eller så kan jag tänka att, skruva dom (man säger så här), här sitter ju jag och liksom drar in 200 i timmen på att stoppa papper i mappar.
Skruva dom.
Fick ett samtal idag i helpdesken där jag var tvungen att be att få ringa tillbaka.
"Why?"
"There is an ant in my keyboard"
Torrbastu
Lite så är det idag. Man kommer ut och så slår det emot en som när man kliver in i en torrbastu, inte lika varmt, 30 grader men kanske en sån där mysig förbastu. Ni vet den där där det alltid sitter ett gäng gubbar med hängiga kroppar som liksom inte längre vill vara där dom borde vara. en del delar liksom hänger mer nere vid marknivå än sitter mellan...ja ni fattar.
Så känns det idag. Ska inte klaga.
Värmen är konstig i Melbourne. Igår var det 2runt 24-25 grader och i stockholm hade man ju vaknat upp och tänkt, "här ska det dras till stranden" och man sticker iväg i sina shorts och sitt linne och ligger och myser där nere ett gäng timmar, tänker "faan vad varmt och skönt det är idag" och så går man hem med en kraftig kräftbränna.
Det är inte så här. Igår var det nästan lite kyligt, man ville ta på sig en tröja och dom flesta hade det men inte jag för jag är svensk. Sol, över 15 = shorts på.
Så känns det idag. Ska inte klaga.
Värmen är konstig i Melbourne. Igår var det 2runt 24-25 grader och i stockholm hade man ju vaknat upp och tänkt, "här ska det dras till stranden" och man sticker iväg i sina shorts och sitt linne och ligger och myser där nere ett gäng timmar, tänker "faan vad varmt och skönt det är idag" och så går man hem med en kraftig kräftbränna.
Det är inte så här. Igår var det nästan lite kyligt, man ville ta på sig en tröja och dom flesta hade det men inte jag för jag är svensk. Sol, över 15 = shorts på.
måndag 26 november 2007
Fredag
Måndag idag. Det var som vanligt, man längtar till fredag redan. Men här kommer iallafall lite bilder från min fredagskväll. Inte så spännande kanske men ni får dom ändå.
.JPG)
Andrew och Tejas

Hao, som blev full efter en öl.

Efter 1 och en halv var han stupis, här med Nigel.

Hao, Margaret, Andrew och Estee, från jobbet

Här har Nigel och Tejas hoppat in.

Fler från jobbet.

Andrew och Tejas på nattklubb.

Karen på samma ställe.
Andrew och Tejas
Hao, som blev full efter en öl.
Efter 1 och en halv var han stupis, här med Nigel.
Hao, Margaret, Andrew och Estee, från jobbet
Här har Nigel och Tejas hoppat in.
Fler från jobbet.
Andrew och Tejas på nattklubb.
Karen på samma ställe.
söndag 25 november 2007
Då åker vi igen
Har nu äntligen fått bredband hemma så nu blir det nya uppdateringar lite oftare än den senaste tiden.
Har ju gjort en hel del på sista tiden men det är svårt att komma ihåg allt. Foton kommer snart från lite olika event, hoppas jag.
Igår var vi på en Etiopisk restaurang. Vet inte om jag kan säga att det var fantastiskt men det var iallafall...
annorlunda.
Inget fel på maten men det blir nog inte varje vecka med den dieten.
I fredags var jag ute med jobbet när CSL firade att man fått tillstånd att sälja medicin i USA. Det var flådigt värre och jag är inte den som tackar nej till gratis.
I torsdags var det också gratis när det var julfest med rekryteringsfirman jag är anställd på. Gratis är gott som det heter så jag drog med mig två från jobbet och vräkte i mig så gott det gick.
Morsning för nu
Har ju gjort en hel del på sista tiden men det är svårt att komma ihåg allt. Foton kommer snart från lite olika event, hoppas jag.
Igår var vi på en Etiopisk restaurang. Vet inte om jag kan säga att det var fantastiskt men det var iallafall...
annorlunda.
Inget fel på maten men det blir nog inte varje vecka med den dieten.
I fredags var jag ute med jobbet när CSL firade att man fått tillstånd att sälja medicin i USA. Det var flådigt värre och jag är inte den som tackar nej till gratis.
I torsdags var det också gratis när det var julfest med rekryteringsfirman jag är anställd på. Gratis är gott som det heter så jag drog med mig två från jobbet och vräkte i mig så gott det gick.
Morsning för nu
onsdag 21 november 2007
Onsdag 38 sol, tisdag 18 och spöregn
Jo det regnar katter och hundar i Melbourne idag.
Men jag har iallafall Internet hemma igen.
Sitter på en old school uppkoppling med modem medans jag väntar på att världens dyraste bredband ska kopplas på. Det är ok men kommer nog inte ladda ner några filmer.
Jag är tillbaka med bloggandet iallafall, hoppas ni som läst tidigare kommer fortsätta läsa och inte har tröttnat nu när det dröjt lite. Det kommer mycket mer här på bloggen, men tyvärr inga bilder förrän jag fått bredband, det tar för lång tid att ladda upp.
Öåäåöäåöåääöåä.
Sjyst med svenskt tangentbord igen.
Imorgon julfest med rekryteringsfirman.
Fredag firande av CSL's konrakt att få sälja medicin i USA. Stort ska det va så det händer på MCG. Ni får veta mer om MCG senare kanske.
Annars?
Som sagt det var riktigt varmt här ett par dagar och nästan lite skrämmande när man kom ut från ett luftkonditionerat rum. Men man vänjer sig nog.
Tills dess...
Fridens
Men jag har iallafall Internet hemma igen.
Sitter på en old school uppkoppling med modem medans jag väntar på att världens dyraste bredband ska kopplas på. Det är ok men kommer nog inte ladda ner några filmer.
Jag är tillbaka med bloggandet iallafall, hoppas ni som läst tidigare kommer fortsätta läsa och inte har tröttnat nu när det dröjt lite. Det kommer mycket mer här på bloggen, men tyvärr inga bilder förrän jag fått bredband, det tar för lång tid att ladda upp.
Öåäåöäåöåääöåä.
Sjyst med svenskt tangentbord igen.
Imorgon julfest med rekryteringsfirman.
Fredag firande av CSL's konrakt att få sälja medicin i USA. Stort ska det va så det händer på MCG. Ni får veta mer om MCG senare kanske.
Annars?
Som sagt det var riktigt varmt här ett par dagar och nästan lite skrämmande när man kom ut från ett luftkonditionerat rum. Men man vänjer sig nog.
Tills dess...
Fridens
onsdag 14 november 2007
Mjolk
Ok.
Bredband is hard att skaffa here i Australien. Det is dyrt och verkar vara very tricky to get out of it. Men det kommer sometime och kanske must jag settle med one som man inte kan ladda ner so mycket med. Must ta en titt till. Annars? Vi har varit on horseracing igen. Vi var i Wycheproof som is Mias hemstad. (se Hemby) Det var riktigt kul och det var nytt publik rekord igen. Vet inte hur much folk som var there men det var crowded. Jag kommer att ladda upp bilder from det also when jag har bredband hemma. Kan iallafall say so mycket som att vi went hem i en polisbil. Inget mer med det then att det inte fanns any taxibilar i stan. Det har dom aldrig, so vi asked polisen om dom inte kunde drive oss hem. Det kunde dom och det var inget nice backseat vi fick sitta i utan dom har some slags flak dar han threw oss in. Hem kom vi iallafall. Helgen hade also mycket barbeque att ebjuda. Fresh from farmen. En friend till familjen som ar fiskare hade med sig en tunna fresh musslor. Riktigt gott from grillen. Horses saw vi inte mycket av men jag fick en glimt iallafall. Vann inga pengar men det hade jag ju inte expected heller. Annrs? Vi har bought en ny soffa. Den kommer some time innan jul. Jul kommer jag fira i 35 graders heat. Det ska bli...annorlunda. Jag saknar crispbread. Jag menar knackebread men det blir ju fel. Ska nog ta en turn till IKEA i helgen. Lite mys.


(Har skrivit detta pa ett tangentbord utan a,a, o so valde att put in ett engelskt ord instead where there borde varit ett on svenska. Jag har inte forgot svenska)
Bredband is hard att skaffa here i Australien. Det is dyrt och verkar vara very tricky to get out of it. Men det kommer sometime och kanske must jag settle med one som man inte kan ladda ner so mycket med. Must ta en titt till. Annars? Vi har varit on horseracing igen. Vi var i Wycheproof som is Mias hemstad. (se Hemby) Det var riktigt kul och det var nytt publik rekord igen. Vet inte hur much folk som var there men det var crowded. Jag kommer att ladda upp bilder from det also when jag har bredband hemma. Kan iallafall say so mycket som att vi went hem i en polisbil. Inget mer med det then att det inte fanns any taxibilar i stan. Det har dom aldrig, so vi asked polisen om dom inte kunde drive oss hem. Det kunde dom och det var inget nice backseat vi fick sitta i utan dom har some slags flak dar han threw oss in. Hem kom vi iallafall. Helgen hade also mycket barbeque att ebjuda. Fresh from farmen. En friend till familjen som ar fiskare hade med sig en tunna fresh musslor. Riktigt gott from grillen. Horses saw vi inte mycket av men jag fick en glimt iallafall. Vann inga pengar men det hade jag ju inte expected heller. Annrs? Vi har bought en ny soffa. Den kommer some time innan jul. Jul kommer jag fira i 35 graders heat. Det ska bli...annorlunda. Jag saknar crispbread. Jag menar knackebread men det blir ju fel. Ska nog ta en turn till IKEA i helgen. Lite mys.


(Har skrivit detta pa ett tangentbord utan a,a, o so valde att put in ett engelskt ord instead where there borde varit ett on svenska. Jag har inte forgot svenska)
torsdag 1 november 2007
Chicken Parmagiana
Det här är något som man kan få på varje pub i Melbourne. Man kan även beställa det på restauranger och cafèer. Det är kyckling med nån skinka och en massa massa ost på. Det går på vissa ställen att få den med variation. Chickan Parma Hawaii. Jo den har ananas. Chicken Parma med Guacamole mm.
Det heter Parma för man säger aldrig ett helt ord här i Aus. Allt har smeknamn.
Det är fantastiskt onyttigt.
Det är även fantastiskt gott. Och billigt. 60 spänn på vär lokala.
Om man inte går dit på en tisdag. Då kostar den 38 spänn.
Det är svårt att slå.
(Kycklingen på bilden täcker en hel jävla massa pompa)
Det heter Parma för man säger aldrig ett helt ord här i Aus. Allt har smeknamn.
Det är fantastiskt onyttigt.
Det är även fantastiskt gott. Och billigt. 60 spänn på vär lokala.
Om man inte går dit på en tisdag. Då kostar den 38 spänn.
Det är svårt att slå.
(Kycklingen på bilden täcker en hel jävla massa pompa)
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)