lördag 7 mars 2009
Torsdagsskjortan
Måste skaffa mobil med bättre kamera, skjortorna förtjänar bättre än den här bilden. Men ni fattar grejen.
onsdag 4 mars 2009
Modeblogg
En kille som är ny på jobbet har de mest fantastiska skjortorna på sig. Ska verkligen försöka få ett foto på honom mendet råder fotoförbud på jobbet så det är lite knepigt.
Känner bara att jag måste dela med mig av det här.
Annars?
Jorå, föfan.
Idag deklarerade man att krisen är över med alla bränder även om det fortfarande är tre bränder som inte är släckta. Tydligen så har man kontroll över dom nu och det känns ju bra.
I Måndags var det 32 grader varmt och idag var det 14 när jag körde hem från jobbet.
Melbourne slutar aldrig överaska.
Känner bara att jag måste dela med mig av det här.
Annars?
Jorå, föfan.
Idag deklarerade man att krisen är över med alla bränder även om det fortfarande är tre bränder som inte är släckta. Tydligen så har man kontroll över dom nu och det känns ju bra.
I Måndags var det 32 grader varmt och idag var det 14 när jag körde hem från jobbet.
Melbourne slutar aldrig överaska.
tisdag 3 mars 2009
Hösten
Hösten kom till Melbourne och resten av Australien i söndags. Inte på det sättet som hösten kommer till Stockholm och resten av Sverige när det börjar regna och temperaturen sjunker under en viss gräns. Hösten börjar alltid den första Mars här, vet inte hur man kom fram till det men gissar att det kanske är logiskt i ett land där årstiderna är så pass mycket längre, eller kortare beroende på vilken vi snackar om, än i Sverige.
I vilket fall har det varit 32 grader här idag. Och blåsigt, mycket blåsigt. Det var stor varning idag för att nya bränder skulle ta fart men som tur var började dagen mildare än vad man befarat. Regnet kom också men det var bara en droppe i öknen mot vad man skulle behövt.
Fortfarande springer det runt pyromaner och tänder eldar runt om i Melbourne men som tur är har ingen större startat. Än.
Någon by har utrymts. En annan har man börjat flytta tillbaka till. Igår skickade polisen i Victoria ut ett sms till alla i delstaten där man varnade för stor brandrisk och det är tydligen första gången någonsin man har gjort något liknande.
Där vi bor är vi inte i närheten av några bränder då vi bor nästan inne i city men bara några mil ut brinner det fortfarande. Just nu blåser det kraftigt vilket gör att bränderna sprider sig snabbt och även att bränder som i stort sätt är utbrunna, tar fart igen, på samma sätt som man får fart på en brasa genom att blåsa på den.
Håll tummarna för mer regn.
Och mycket.
I vilket fall har det varit 32 grader här idag. Och blåsigt, mycket blåsigt. Det var stor varning idag för att nya bränder skulle ta fart men som tur var började dagen mildare än vad man befarat. Regnet kom också men det var bara en droppe i öknen mot vad man skulle behövt.
Fortfarande springer det runt pyromaner och tänder eldar runt om i Melbourne men som tur är har ingen större startat. Än.
Någon by har utrymts. En annan har man börjat flytta tillbaka till. Igår skickade polisen i Victoria ut ett sms till alla i delstaten där man varnade för stor brandrisk och det är tydligen första gången någonsin man har gjort något liknande.
Där vi bor är vi inte i närheten av några bränder då vi bor nästan inne i city men bara några mil ut brinner det fortfarande. Just nu blåser det kraftigt vilket gör att bränderna sprider sig snabbt och även att bränder som i stort sätt är utbrunna, tar fart igen, på samma sätt som man får fart på en brasa genom att blåsa på den.
Håll tummarna för mer regn.
Och mycket.
lördag 14 februari 2009
Vinden har vänt
Vid det här laget tror jag att ni alla har läst eller hört om bränderna som härjar runt om Victoria, delstaten som jag bor i här i Australien.
Vi läser och pratar om det varje dag, men trots det har det känts väldigt långt borta, som att det inte är verkligt. Ni vet hur det är när man läser om katastrofer i andra länder och det inte riktigt känns som att det verkligen händer.
Idag gjorde sig iallafall naturen påminnd här i Melbourne, röken låg tjock över staden när jag gick ut i morse och det luktade brandrök. Utsikten över city som vi har från området där vi bor såg inte ut som vanligt. Hade det inte varit för lukten hade man kunnat tro att det bara var vanlig smog.
Vinden har vänt mot Melbourne. Idag tror man att inte bara röken kommer in över stan utan även att det kommer regna aska.
Den där klumpen i halsen, som inte vill försvinna för att så fort man sätter på tv:n eller öppnar en tidning blir påminnd om hur många som har dött och förlorat familj, vänner eller sina hem.
Den försvinner nog inte än på ett tag är jag rädd.
Vi läser och pratar om det varje dag, men trots det har det känts väldigt långt borta, som att det inte är verkligt. Ni vet hur det är när man läser om katastrofer i andra länder och det inte riktigt känns som att det verkligen händer.
Idag gjorde sig iallafall naturen påminnd här i Melbourne, röken låg tjock över staden när jag gick ut i morse och det luktade brandrök. Utsikten över city som vi har från området där vi bor såg inte ut som vanligt. Hade det inte varit för lukten hade man kunnat tro att det bara var vanlig smog.
Vinden har vänt mot Melbourne. Idag tror man att inte bara röken kommer in över stan utan även att det kommer regna aska.
Den där klumpen i halsen, som inte vill försvinna för att så fort man sätter på tv:n eller öppnar en tidning blir påminnd om hur många som har dött och förlorat familj, vänner eller sina hem.
Den försvinner nog inte än på ett tag är jag rädd.
söndag 8 februari 2009
Uppdatering
Läste i Aftonbladet, en liten artikel om bränderna här nere. Att dom har utropat Queensland till katastrofområde kanske stämmer men det har inget med bränderna att göra. Där uppe är det översvämningar som gäller.
Vi bor som sagt lång ifrån där det brinner och idag har temperaturen sjunkit till 23 grader vilket innebär att det blir lättare att få kontroll på elden.
Vi bor som sagt lång ifrån där det brinner och idag har temperaturen sjunkit till 23 grader vilket innebär att det blir lättare att få kontroll på elden.
lördag 7 februari 2009
Eld
Idag har Melbourne haft sinvarmaste dag någonsin. 46.4 grader blev det som mest och starka vindar har bidragit till att det är ett antal skogsbränder som härjar runt Melbourne. I och med att vinden är så stark, sprider sig elden snabbare, vilket gör den svårare att släcka.
Det är riktigt obehagligt väder, vi flydde in från värmen och gick på bio, tänkte att där är det svalt och skönt med luftkonditionering. Tyvärr dog ac:n efter 10 minuter så det var svettiga 2 timmar där inne. Filmen var dock riktigt bra, Slumdog Millionaire. Se den.
Tyvärr sitter vi nu och kollar nyheter och ser att folk förlorar sina hem och kämpar för att släcka de eldar som sprider sig bara en dryg timme från där vi bor så det känns inte som att man kan njuta riktigt efter att ha sett en så bra film.. Jag tror idag har varit det sämsta väder jag någonsin varit med om, inkluderat alla hemska slaskdagar i Sverige.
Under Januari månad kom det 0,8 mm regn, nyss kom det några droppar men det slutade direkt. Håll tummarna för att det kommer mycket regn och det snart. Våra växter på uteplatsen klarade hela förra sommaren men nu är det brunt brunt brunt där ute. Allt är dött.
Det är riktigt obehagligt väder, vi flydde in från värmen och gick på bio, tänkte att där är det svalt och skönt med luftkonditionering. Tyvärr dog ac:n efter 10 minuter så det var svettiga 2 timmar där inne. Filmen var dock riktigt bra, Slumdog Millionaire. Se den.
Tyvärr sitter vi nu och kollar nyheter och ser att folk förlorar sina hem och kämpar för att släcka de eldar som sprider sig bara en dryg timme från där vi bor så det känns inte som att man kan njuta riktigt efter att ha sett en så bra film.. Jag tror idag har varit det sämsta väder jag någonsin varit med om, inkluderat alla hemska slaskdagar i Sverige.
Under Januari månad kom det 0,8 mm regn, nyss kom det några droppar men det slutade direkt. Håll tummarna för att det kommer mycket regn och det snart. Våra växter på uteplatsen klarade hela förra sommaren men nu är det brunt brunt brunt där ute. Allt är dött.
lördag 31 januari 2009
Folkets man
I och med att jag inte har skrivit så mycket på ett bra tag, vet jag ju inte hur många som läser.
Och det är ju för er, go'vänner, som jag skriver. Så, än en gång, ni kan väl skriva några ord om ni läser och om ni inte läser vet ni ju inte att jag bad er om det så då löser det sig automatiskt
Om en liten stund bär det iväg till festen och jag ser inte alls så "hippie" ut som dom gjorde 69 men om jag kommer sent är det nog ingen som märker.
Det blir mycket väder nu men det blir så naturligt. Idag har vädret varit riktigt skonsamt mot huden och även om vår lägenhet har börjat koka så är vindarna utanför bra mycket svalare än dom varit under veckan.
Det tackar vi vädergudarna för.
Och det är ju för er, go'vänner, som jag skriver. Så, än en gång, ni kan väl skriva några ord om ni läser och om ni inte läser vet ni ju inte att jag bad er om det så då löser det sig automatiskt
Om en liten stund bär det iväg till festen och jag ser inte alls så "hippie" ut som dom gjorde 69 men om jag kommer sent är det nog ingen som märker.
Det blir mycket väder nu men det blir så naturligt. Idag har vädret varit riktigt skonsamt mot huden och även om vår lägenhet har börjat koka så är vindarna utanför bra mycket svalare än dom varit under veckan.
Det tackar vi vädergudarna för.
Skoja bara
Det låter ju helt befängt att dom skulle ha ställt in 500 avgångar igår. Man tror ju inte att det är sant.
Det är det inte heller.
Det var 750. Av 2000.
Idag ar det iallafall varit lite svalare och vi har legat vid en pool under dan.
Ikväll. Woodstock 2009. En bekant som föddes för 40 år sen har hippie fest. Det bjuds på dryck och tilltugg men jag vore inte helt förvånad om det är haschkakor som står på menyn, så vi ser till att äta innan.
Känns säkrast så. Berättar imorrn hur det gick.
Det är det inte heller.
Det var 750. Av 2000.
Idag ar det iallafall varit lite svalare och vi har legat vid en pool under dan.
Ikväll. Woodstock 2009. En bekant som föddes för 40 år sen har hippie fest. Det bjuds på dryck och tilltugg men jag vore inte helt förvånad om det är haschkakor som står på menyn, så vi ser till att äta innan.
Känns säkrast så. Berättar imorrn hur det gick.
500
Så många tåg ställdes in under gårdagen.
Victoria hade även en av sina värsta "power blackouts" någonsin. Många i områdena runt oss hade ingen el igår, själv kom jag hem och kollade den bästa tennismatchen jag sett. Rafael Nadal slog Fernando Verdasco i fem set och även kommentatorerna sa att det kanske var den bästa tennismatchen som spelats genom tiderna.
Idag sjunker kvicksilvret ner till 35 så det blir "svalare". Vi ska iväg och ligga vid poolen hos några bekanta. Känns helt ok nu.
Hoppas bara elen inte försvinner. Dom rälnar med att det kommer bli fler elavbrott under dagen.
Vad gör ni?
Victoria hade även en av sina värsta "power blackouts" någonsin. Många i områdena runt oss hade ingen el igår, själv kom jag hem och kollade den bästa tennismatchen jag sett. Rafael Nadal slog Fernando Verdasco i fem set och även kommentatorerna sa att det kanske var den bästa tennismatchen som spelats genom tiderna.
Idag sjunker kvicksilvret ner till 35 så det blir "svalare". Vi ska iväg och ligga vid poolen hos några bekanta. Känns helt ok nu.
Hoppas bara elen inte försvinner. Dom rälnar med att det kommer bli fler elavbrott under dagen.
Vad gör ni?
fredag 30 januari 2009
Galen uppdatering
Hela stan håller på att bli strömlös.
Varenda trafikljus är dött och de flesta ställen vi såg på vägen hem var svarta. Det var med andan i halsen jag kom hem och provade om vi hade el. Vi har det fortfarande även om den varit utslagen ett tag.
Tror inte jag klarar en natt utan fläkt.
Uppdatering följer.
Varenda trafikljus är dött och de flesta ställen vi såg på vägen hem var svarta. Det var med andan i halsen jag kom hem och provade om vi hade el. Vi har det fortfarande även om den varit utslagen ett tag.
Tror inte jag klarar en natt utan fläkt.
Uppdatering följer.
…och bilen går bra?
Det var nog lite över ett år sen som jag klagade en del på bilen.
Nu börjas det igen. Fast den här gången är det småsaker om man jämför med det som hände sist.
En stor kakadua flög in i vår antenn, som är en sån där fånig sak som automatiskt åker in och ut. Idiotisk, för om det hade varit en enkel vanlig antenn hade jag ju bara köpt en ny och skruvat dit den. Nu kostar det $300 var det nån som sa. Kul.
Så, vi har inte haft radio som funkar på ett tag, ok jag brände lite skivor som jag lyssnat på ett tag nu. Igår dog hela stereon.
Död.
Kan inte ens få ut skivan som sitter i.
Positivt tänkande tänker jag, den tar mig ju iallafall från A till B.
Bara det att fönsterhissen på förarsidan börjar balla ur så när jag väl är framme vid B och ska dra kortet för att komma in med bilen på jobbet, får jag inte upp rutan igen.
Fast Ac:n funkar iallafall. Det är skönt när det är 44 grader ute.
Problemet är ju att jag kan ju inte direkt skrika till kortläsaren genom den stängda rutan, ”Hey you! I have aircon, it’s ok let me in.”
Ilandsproblemellervadsägerni?
Nu börjas det igen. Fast den här gången är det småsaker om man jämför med det som hände sist.
En stor kakadua flög in i vår antenn, som är en sån där fånig sak som automatiskt åker in och ut. Idiotisk, för om det hade varit en enkel vanlig antenn hade jag ju bara köpt en ny och skruvat dit den. Nu kostar det $300 var det nån som sa. Kul.
Så, vi har inte haft radio som funkar på ett tag, ok jag brände lite skivor som jag lyssnat på ett tag nu. Igår dog hela stereon.
Död.
Kan inte ens få ut skivan som sitter i.
Positivt tänkande tänker jag, den tar mig ju iallafall från A till B.
Bara det att fönsterhissen på förarsidan börjar balla ur så när jag väl är framme vid B och ska dra kortet för att komma in med bilen på jobbet, får jag inte upp rutan igen.
Fast Ac:n funkar iallafall. Det är skönt när det är 44 grader ute.
Problemet är ju att jag kan ju inte direkt skrika till kortläsaren genom den stängda rutan, ”Hey you! I have aircon, it’s ok let me in.”
Ilandsproblemellervadsägerni?
Hur kunde han
Det här hände alldeles i närheten av där vi bor. Ni som har varit här på besök har alla åkt över bron ett antal gånger.
Fy fan.
Fy fan.
torsdag 29 januari 2009
Spik i foten
Ni tycker Connex gör ett taskigt jobb i Stockholm?
Här har det ställts in avgångar till höger och vänster hela veckan och värre blir det. Själv har jag inte behövt ta mig till jobbet kommunalt men ska försöka ikväll. Tänk er att stå och vänta påett tåg som inte kommer i 44 graders värme.
Förresten, Coonnex ställer in avgångar i Stockholm på grund av löv på spåret.
Bah! Bull säger jag bara, här har vi riktiga anledningar.

Rälsen blir så varma att dom böjer sig. Sug på den!
Ni kan läsa mer om det om ni klickar här.
Här har det ställts in avgångar till höger och vänster hela veckan och värre blir det. Själv har jag inte behövt ta mig till jobbet kommunalt men ska försöka ikväll. Tänk er att stå och vänta påett tåg som inte kommer i 44 graders värme.
Förresten, Coonnex ställer in avgångar i Stockholm på grund av löv på spåret.
Bah! Bull säger jag bara, här har vi riktiga anledningar.

Rälsen blir så varma att dom böjer sig. Sug på den!
Ni kan läsa mer om det om ni klickar här.
onsdag 28 januari 2009
Ursäkta mig
Struth it's a scorcher betyder ungefär, jävlar vad varmt det är.
Eller på skånska, dei aur hitt!
Vill också be om ursäkt för den dåliga kvaliten på musiken i det förra bildspelet. Komprimmerade för mycket och kollade lyssnade inte igenom innan publicering. Ska göra det bättre nästa gång men nu kan ni ju bara stänga av ljudet och njuta av de fantastiska bilderna.
Eller på skånska, dei aur hitt!
Vill också be om ursäkt för den dåliga kvaliten på musiken i det förra bildspelet. Komprimmerade för mycket och kollade lyssnade inte igenom innan publicering. Ska göra det bättre nästa gång men nu kan ni ju bara stänga av ljudet och njuta av de fantastiska bilderna.
Struth, it's a scorcher!
Jag känner mig mycket priviligerad, då jag får uppleva Melbournes varmaste vecka på 100 år.
Lyllos tänker ni.
Det gör inte jag.
Kom ut från jobbet idag och skulle springa ner till poolen för ett par varv butterfly, värmen slog emot mig som en vägg. En torr vägg.
I Queensland har dom runt 30 grader och 90% luftfuktighet medans vi här nere har haft 43 grader idag med en fuktighet på 15%. Jag började springa men varje andetag tog mig tillbaka 20 år i tiden, till Skärholmsbadet och deras torrbastu. Ni vet, det liskom bränner till halsen vid varje andetag, läpparna torkar ihop och huvudet känns tyngre och tyngre.
Det gick ändå, jag tog mig ner till poolen ändå men det blev inga längder, bara ett par dopp för att kyla ner mig. I bilen på vägen hem höll jag på att bränna händerna av mig på ratten.
Här är väderleksrapporten för veckan.
Just nu sitter vi med persiennerna neddregna, fönstren stängda och fläkten på full rulle. Klocka är nästan 7 på kvällen men värmen är fortfarande runt 40 grader.
Teresa och Micke var här också.
Här kommer lite bilder i en filmsnutt, från när dom var här.
lördag 13 december 2008
Det regnar och jag är glad
Vi behöver regnet här nere kan jag lova.
Har precis varit på Ikea och köpt upp mig på kaviar mm.
Ikväll: Svenskt julbord på Nordic Light Café.
Kort uppdatering bara.
Har precis varit på Ikea och köpt upp mig på kaviar mm.
Ikväll: Svenskt julbord på Nordic Light Café.
Kort uppdatering bara.
torsdag 4 december 2008
Golvboll
Det spelas visst innebandy här nere också. Nu har jag lyckats börja lira i ligan med Antennerna från Ericsson, eller Ericsson Aerials som dom heter här.
Träning på tisdagar och match söndagar så det känns nästan som hemma igen. Sen att ligan bara består av fyra lag hör inte till saken och även om jag lyckats hamna i det sämsta laget så håller dom andra ungefär samma nivå som hemma. Kanske.
Önska mig lycka till hörni, här gäller det att visa framfötterna. Ibland åks det nämligen till Sydney eller andra ställen och spelas med delstatslaget. 6 mål och 2 assist på 2 matcher är ju iallafall en hyfsad start.
På lördag, julfest med maskerad på gymmet. Kan bli kul. Och gratis.

Riktigt nöjd med muschen var jag och ni ser ju själva hur glad jag blev av den.
Träning på tisdagar och match söndagar så det känns nästan som hemma igen. Sen att ligan bara består av fyra lag hör inte till saken och även om jag lyckats hamna i det sämsta laget så håller dom andra ungefär samma nivå som hemma. Kanske.
Önska mig lycka till hörni, här gäller det att visa framfötterna. Ibland åks det nämligen till Sydney eller andra ställen och spelas med delstatslaget. 6 mål och 2 assist på 2 matcher är ju iallafall en hyfsad start.
På lördag, julfest med maskerad på gymmet. Kan bli kul. Och gratis.
Riktigt nöjd med muschen var jag och ni ser ju själva hur glad jag blev av den.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)