torsdag 29 november 2007

Permanent

Sitter på uteplatsen med laptopen.



Mia har en kompis över som ska klippa och färga håret på henne. Bekvämt och så där. Jag frågade om hon kunde fixa lite mer hår på mig.
Hon hade hört den förut.
Nu diskuteras det om hur det ska bli, kort, lagom, färgas eller inte.
Jag föreslår permanent.
"What about a permanent?, säger jag."
Får tillbaks, "???"

Ok, tänker jag och går tillbaks till datorn.

Jag vet att jag skriver mycket om vädret här på bloggen. Det blir liksom så här, som svensk tänker man ju på det hela tiden.
Vill bara påminna er om att det är väldigt varmt och skönt här.

tisdag 27 november 2007

Jordnöt

Det var en rolig Söndag. Hamnade ute i köket med männen. Ett gäng bönder (dom är det, inte i en nedlåtande mening) och en fiskare.
Mias morfar var med och järnspikar vad han kan dricka öl.

Ja, fort alltså, inte så bra kanske.
En klunk och vi hamnar på kanske en tumme kvar i flaskan. Tyvärr så blev det ju så han fick vingla hem och gå och lägga sig.
Vi sitter där, Mia har kommit ut i köket och sitter mitt framför Ken (morfar) en bra stund och pratar med honom och oss andra. Helt plötsligt ropar han, "where did Mia go, thought she was driving me home".
Jorå, satte. Mia satt kvar men det missade han liksom.
Det roligaste med honom är no ändå hur han äter jordnötter. Han har inte haft tänder i underkäken sen han var 12 så han tar en nöt i taget och liksom trycker upp den mot tänderna i överkäken med tummen innan han sväljer dom.
Hur han lyckas gnaga på ett kycklinglår vet jag inte men han måste ha världens hårdaste tandkött.
Måste verkligen försöka spela in honom nån gång, det är hårt jobb att försöka förstå honom och hans mummlande australiensiska.

Fotboll eller?

David Beckham är i landet.
LA Galaxy är i landet.

Fast det är mest fokus på Beckham. Hans LA Galaxy spelar uppvisningsmatch mot Sydney FC. SFC har förresten Juninho på mittfältet. M'boros Juninho, inte Lyons. Han är lysande i dagens match, bäst på plan.
Beckham gick in och satte en frispark i krysset på stopptid i första.
4-2 till SFC just nu.
80295 pers på läktaren. Sydneys tidigare publikrekord är 50000.
Tror inte det är Galaxy som lockar direkt.

Fler tjejer än någonsin på den stadion, kan man säga.

En myra

Sist in på jobbet som man är så är det fortfarande lite så att man får göra lite av skitjobben. I förra veckan fick jag en bunt formulär av chefen, som ska arkiveras.

"Johan, I have an early christmas present for you", sa han.

Och det är ju bara att le och låtsas vara glad. Det är nog det tråkigaste jobbet jag gjort. Började inte förräns i´dag med dom eftersom det tar emot så förbaskat.

Så sitter jag där och tänker och arkiverar och liksom kopplar bort på nåt sätt och känner att jag blir lite grinig ju längre jag håller på. Tänker att varför ska jag behöva göra det här, är det inte bättre om nån som jobbar permanent här gör det. Det är ju dyrare om jag gör det liksom.
Men då kom jag på det, det är ju precis det. Jag kan ju sitta där och arkivera och vara sur eller så kan jag tänka att, skruva dom (man säger så här), här sitter ju jag och liksom drar in 200 i timmen på att stoppa papper i mappar.
Skruva dom.

Fick ett samtal idag i helpdesken där jag var tvungen att be att få ringa tillbaka.
"Why?"
"There is an ant in my keyboard"

Torrbastu

Lite så är det idag. Man kommer ut och så slår det emot en som när man kliver in i en torrbastu, inte lika varmt, 30 grader men kanske en sån där mysig förbastu. Ni vet den där där det alltid sitter ett gäng gubbar med hängiga kroppar som liksom inte längre vill vara där dom borde vara. en del delar liksom hänger mer nere vid marknivå än sitter mellan...ja ni fattar.
Så känns det idag. Ska inte klaga.
Värmen är konstig i Melbourne. Igår var det 2runt 24-25 grader och i stockholm hade man ju vaknat upp och tänkt, "här ska det dras till stranden" och man sticker iväg i sina shorts och sitt linne och ligger och myser där nere ett gäng timmar, tänker "faan vad varmt och skönt det är idag" och så går man hem med en kraftig kräftbränna.
Det är inte så här. Igår var det nästan lite kyligt, man ville ta på sig en tröja och dom flesta hade det men inte jag för jag är svensk. Sol, över 15 = shorts på.

måndag 26 november 2007

Fredag

Måndag idag. Det var som vanligt, man längtar till fredag redan. Men här kommer iallafall lite bilder från min fredagskväll. Inte så spännande kanske men ni får dom ändå.



Andrew och Tejas


Hao, som blev full efter en öl.


Efter 1 och en halv var han stupis, här med Nigel.


Hao, Margaret, Andrew och Estee, från jobbet


Här har Nigel och Tejas hoppat in.


Fler från jobbet.


Andrew och Tejas på nattklubb.


Karen på samma ställe.

söndag 25 november 2007

Då åker vi igen

Har nu äntligen fått bredband hemma så nu blir det nya uppdateringar lite oftare än den senaste tiden.
Har ju gjort en hel del på sista tiden men det är svårt att komma ihåg allt. Foton kommer snart från lite olika event, hoppas jag.

Igår var vi på en Etiopisk restaurang. Vet inte om jag kan säga att det var fantastiskt men det var iallafall...
annorlunda.
Inget fel på maten men det blir nog inte varje vecka med den dieten.

I fredags var jag ute med jobbet när CSL firade att man fått tillstånd att sälja medicin i USA. Det var flådigt värre och jag är inte den som tackar nej till gratis.

I torsdags var det också gratis när det var julfest med rekryteringsfirman jag är anställd på. Gratis är gott som det heter så jag drog med mig två från jobbet och vräkte i mig så gott det gick.

Morsning för nu

onsdag 21 november 2007

Onsdag 38 sol, tisdag 18 och spöregn

Jo det regnar katter och hundar i Melbourne idag.

Men jag har iallafall Internet hemma igen.

Sitter på en old school uppkoppling med modem medans jag väntar på att världens dyraste bredband ska kopplas på. Det är ok men kommer nog inte ladda ner några filmer.

Jag är tillbaka med bloggandet iallafall, hoppas ni som läst tidigare kommer fortsätta läsa och inte har tröttnat nu när det dröjt lite. Det kommer mycket mer här på bloggen, men tyvärr inga bilder förrän jag fått bredband, det tar för lång tid att ladda upp.

Öåäåöäåöåääöåä.

Sjyst med svenskt tangentbord igen.

Imorgon julfest med rekryteringsfirman.
Fredag firande av CSL's konrakt att få sälja medicin i USA. Stort ska det va så det händer på MCG. Ni får veta mer om MCG senare kanske.

Annars?

Som sagt det var riktigt varmt här ett par dagar och nästan lite skrämmande när man kom ut från ett luftkonditionerat rum. Men man vänjer sig nog.

Tills dess...

Fridens

onsdag 14 november 2007

Mjolk

Ok.
Bredband is hard att skaffa here i Australien. Det is dyrt och verkar vara very tricky to get out of it. Men det kommer sometime och kanske must jag settle med one som man inte kan ladda ner so mycket med. Must ta en titt till. Annars? Vi har varit on horseracing igen. Vi var i Wycheproof som is Mias hemstad. (se Hemby) Det var riktigt kul och det var nytt publik rekord igen. Vet inte hur much folk som var there men det var crowded. Jag kommer att ladda upp bilder from det also when jag har bredband hemma. Kan iallafall say so mycket som att vi went hem i en polisbil. Inget mer med det then att det inte fanns any taxibilar i stan. Det har dom aldrig, so vi asked polisen om dom inte kunde drive oss hem. Det kunde dom och det var inget nice backseat vi fick sitta i utan dom har some slags flak dar han threw oss in. Hem kom vi iallafall. Helgen hade also mycket barbeque att ebjuda. Fresh from farmen. En friend till familjen som ar fiskare hade med sig en tunna fresh musslor. Riktigt gott from grillen. Horses saw vi inte mycket av men jag fick en glimt iallafall. Vann inga pengar men det hade jag ju inte expected heller. Annrs? Vi har bought en ny soffa. Den kommer some time innan jul. Jul kommer jag fira i 35 graders heat. Det ska bli...annorlunda. Jag saknar crispbread. Jag menar knackebread men det blir ju fel. Ska nog ta en turn till IKEA i helgen. Lite mys.




(Har skrivit detta pa ett tangentbord utan a,a, o so valde att put in ett engelskt ord instead where there borde varit ett on svenska. Jag har inte forgot svenska)

torsdag 1 november 2007

Chicken Parmagiana

Det här är något som man kan få på varje pub i Melbourne. Man kan även beställa det på restauranger och cafèer. Det är kyckling med nån skinka och en massa massa ost på. Det går på vissa ställen att få den med variation. Chickan Parma Hawaii. Jo den har ananas. Chicken Parma med Guacamole mm.
Det heter Parma för man säger aldrig ett helt ord här i Aus. Allt har smeknamn.

Det är fantastiskt onyttigt.
Det är även fantastiskt gott. Och billigt. 60 spänn på vär lokala.
Om man inte går dit på en tisdag. Då kostar den 38 spänn.

Det är svårt att slå.

(Kycklingen på bilden täcker en hel jävla massa pompa)

Humor

Den här skylten satt på en toalett på jobbet.

Jag tycker den är rolig.

onsdag 31 oktober 2007

Och så var det en annan grej...

Ni vet dom där fula gummimattorna man måste ha i bilen i Sverige. Det är så blött och snöigt så man är ju tvungen om man inte vill ha fullt med mögel i bilen.

Dom finns inte här.

Man har bara en lite matta som är samma material som resten av golvet och jag undrade var gummimattan var när jag först kom hit.

Det blir liksom aldrig så blött här. Inget slask.

Tack för det.

Mt Wycheproof Races

På tisdag är det röd dag i Melbourne. Bara i Melbourne vilket ju i sig är lite absurt. Alla andra städer i landet måste jobba på som vanligt. Vi är lediga för en hästkapplöpning.
Jo, ännu en hästfest på agendan. Det är liksom det som händer så här på vårkanten i Melbourne. Mycket hästar blir det. Men det är ganska kul.

Det är ju inte helt fel att få en ledig dag heller, även om jag inte får betalt för det.

Jag och Mia passade båda på att även ta ledigt på måndan. Det blir liksom lite långhelg på det.
Och på mitt jobb var dom bara glada för jag kostar tydligen en del pengar och om det är lugnt är det bara bra om jag är borta. Tydligen.

Iallafall. Vi tar långhelg och tänkte då åka bort lite.

Ännu en hästfest. I Wycheproof.
Tydligen så är det det roligaste man kan vara med om. Enligt dom som varit inblandade förut. Men det låter ju kul, i en by som vanligtvis har 500 invånare kommer ca 5000 att titta på hästar.
Och dricka öl antar jag.

Så här ska det tydligen se ut om jag förstått det rätt.






Jag kommer ta reda på sanningen och jag tror den ligger långt ifrån vad bilderna lovar. Ni kommer att bli dom första att få veta när vi är tillbaka i Melbourne.

söndag 28 oktober 2007

Lördagsgodis

Lördagsgodis är nog ett extremt svenskt uttryck. Eller begrepp.
Gott och blandat är inte heller nåt man kan få här i Australien men här kommer det iallafall. Med både sött och salt...


Grand Final day hos Hayley och Greg


Ben ( Mias systerson)


Förra helgens hästfest


Mia och Gibbo


Emma(Mias kusin) med Ben och Milbo(Emmas man)


Hästfesten igår. Matt, Grant och Milbo.


Olivia och Georgia. Emma och Milbos barn.


Jag och Matt (Mias systers man)


Mia och Georgia.


Jo, det var hästar där också.


Jag och Ben.


Mia och Ben på 30-årsfest.


Simons 30-årsfest.


Simon och Michelle är vänner till Gina och Matt


Tillbaks till gårdagens hästfest.

torsdag 25 oktober 2007

Torsdag

Torsdagar är bra. Det är bara en dag kvar innan helg. Till helgen blir det horse race igen. Men nu ska vi se hästar på riktigt. Känner mig lite upprymd. Ungefär som när man skulle gå på McDonalds när man var liten. Det var liksom nånting ovanligt och spännande, nåt som man inte gjorde så ofta. Det är inte riktigt så man känner på Donken nu för tiden, eller? Är det nån som tycker det är spännande med Donken fortfarande? Om man är riktigt utsvulten kanske, ni vet hungrig som en varg. Fast jag tror inte riktigt det är samma känsla ändå.

Fan, man kanske ska fira sin födelsedag på Macken nästa gång. Alla gillar ju burgare.

Klippet nedan är från filmen Team America. Se den. Kan komma på mig själv med att skratta högt ibland när jag tänker på filmen. Jag vet, jag tänkte också först att det var en dockfilm, hur kul kan det vara, men fråga Steve och Sean, dom håller nog med mig.
Eller vad säger ni, S och S?

Jag har en arbetskamrat som ser ut precis som Kim!

måndag 22 oktober 2007

Storhandla

Igår var vi och handlade mat. En jävla massa mat.
En sak som är bra, eller mer bekväm, är att man slipper packa sina påsar själv. Kassören/kassörskan sköter det. Det är väl ok men det tar ju lite längre tid i kön.

Det kan jag ta.
Det som jag inte förstår mig på är deras plastpåsar. Dom är så tunna att man knappt kan lägga två liter mjölk i samma påse utan att den går sönder. Vissa påsar lägger dom bara en vara i!
En vara!
Vad fan är det frågan om, tänker jag.
Resultatet blir ju att man går därifrån och försöker bära med sig en miljon påsar.
Eller en miljon kanske är att ta i lite. Eller mycket.
Men jag tror att vi minst hade 15 påsar med oss hem med varor som i Sverige skulle få plats i kanske 6. Det väger ju lika mycket så det är inte det, men det är jäkligt irriterande varje gång man måste ställa ifrån sig påsarna i ena handen för att öppna en dörr eller nåt. Då står man där och försöker samla ihop 16 handtag och det tar en jädrans tid. Och så blir det ju liksom mycket bredare. Man går där som att man skulle beöva släppa tv:n.

Släpp tv:n, ropar nån.

Eller kanske: Drop the tv, mate!
Alltså det hände ju inte men det skulle kunna.

Det kan ju inte vara bra för miljön heller, eller?

Papperspåsar har dom inte hört talas om.

Paperpose, please!

söndag 21 oktober 2007

Vi vann!

Ja, alltså det blev inte kostym eller hatt men väl så finbyxor och skjorta vilket gjorde mig tillräckligt obekväm i värmen.

Det blev inte heller en väldans massa bilder som jag utlovat men nån bild ska jag nog kunna skaka fram.

Vi satsade 10 dollar på favoriten i huvudloppet men den hoppade på nåt sätt och slog i huvudet innan loppet startade, vilket betydde att vi fick våra pengar tillbaka. Man kan alltså säga att vi vann 10 dollar! Ska nog satsa på det här med spel och dobbel.

Det blir en del snack om vädret här på bloggen, ursäkta mig för det, men jag kan inte låta bli.
31 grader idag.

Snart börjar jag klaga på värmen

lördag 20 oktober 2007

Mixtape

Jobbet känns bättre och bättre även om jag inte tycker att det är drömjobbet kanske men det går ok och jag fick lön i veckan och märkte jag att det kanske inte är så dåligt ändå för att sitta och svara i telefon och hjälpa användare mer än jag nånsin fått men nu släpper vi det det är ju helg och lördag och idag ska vi på hästkapplöpning eller inte direkt utan vi ska till en pub eller nåt för att titta på hästar men jag tror inte jag kommer titta så mycket det intresserar mig inte direkt men här i Melbourne har man en röd dag för hästkapplöpning och det är första gången nånsin jag har hört om det men jag gissar att om man kan ha en röd dag för nån som dog för ganska länge sen kan man väl ha det för hästar som i allra högsta grad är levande iallafall idag måste man klä upp sig för det ska man när det handlar om hästar här i Australien det är höga klackar och hatt för tjejerna och slips och skit för killarna och det är ju bekvämt men det ska bli 25 grader idag och ska bli skönt att för första gången kunna vara ute en hel dag och jag ska ta med kameran och försöka ta så mycket kort jag orkar för det har inte blivit mycket blider här på bloggen på sistone men det ska jag ändra på nu jag har två veckor ledigt över jul och nyår så då kanske det blir en liten resa uppåt kusten och hälsa på lite folk i sydney eller vi får se men nånting blir det för vi har inte riktigt gjort nåt sen vi kom hit mest letat jobb och lägenhet och tv och soffa och utemöbler och tvättmaskin och säng och soffbord och nya kläder för man ska ha kostym när man intervjuas här och det hade jag inte men den är fin och jag har använt den mycket och det var det värt jag måste sluta nu för det här inlägget är skit men ville bara berätta lite snabbt om det senaste här i Oz och det är ungefär det mest spännande som hänt så ha det bra så skriver jag snart igen och då ska det bli ett inlägg som har lite mer innehåll men kanske mindre text och inte är lika tråkigt

tisdag 16 oktober 2007

Gnällig

Ber om ursäkt. Man ska inte gnälla så där som jag gjorde i mitt förra inlägg. Vi släpper det där.

Det har inte blivit så många inlägg på sista tiden.

Och idag känner jag inte för nåt jag vill skriva om heller så ni får vänta.

Eller kan berätta att det inte alls bara är i Sverige man inte pratar med sina grannar. Det är precis likadant här. Har stött på ett gäng grannar nu som antingen vänder ner blicken eller tar ett par kvicka steg runt ett hörn. Försöker hälsa och får tillbaks ett litet mummelmummelmummel.
Fast annars så är dom ganska pratglada. Ibland försöker man nästan smyga in i en butik för att man inte ska fastna och få berätta hela sin livshistoria.

Mer om det senare.