lördag 29 november 2008

Hemmakväll

Mia åkte iväg och träffade tjejerna.

Nej tack sa jag om att följa med. Har det bra här tänkte jag, öppnade en öl och tog fram en pepparkaka.

Inga konstigheter.



Undrar ni över muschen kan ni läsa mer här.
Den åker nog av imorrn men jag tycker själv att jag lyckats spara till mig en respektabel rabatt på en månad.
Vad tycker ni?
Behålla eller raka av?

Nu försöker jag börja skriva igen

Ja det var ju ett tag sen sist men nu kör vi igen. I och med att det var ett tag sen så har det ju hänt en hel del vilket gör att jag, dels inte kommer ihåg allt jag gjort och dessutom skulle det ta alldeles för lång tid att skriva ner allt.

Här kommer iallafall några bilder från tiden som gått.

Jag blev bjuden av jobbet till att gå på hästkapplöpning. Det låter tråkigt men är hur stort som helst här och allt var gratis. All dryck och mat var gratis. Hela dagen. Här går jag över banan, på väg till vårt tält där det serverades godsaker.




Här är jag och Hao på båten på väg in till stan efter hästarna.



Vi var i Wycheproof också, där det också var hästkapplöpning. Här har en tjej precis kommit igenom glasdörren till puben. Det är dock första gången jag ser det. Tjejen klarade sig bra.



Här dansas det i Wyche, mycket roligt hade vi.



Jag och Mia efter att hon precis vunnit 60 dollar på en häst. Grattis Mia! Själv missade jag att lämna in.



Grillade gjorde vi också, Danne, Anna och Leo var ju här! Mer bilder från det senare.



Jag och Mia tog med Ben till stranden och oj som gillade det. Själv tyckte jag det var lite för kallt i vattnet fortfarande.


Frågor på det?




söndag 12 oktober 2008

Stieg Larsson och tomheten

Under veckan som gick har i stort sett alla på jobbet varit hemma ett par dagar medan jag suttit där och gjort deras jobb. Jag och chefen har suttit där och flinat åt alla och sagt i kör, "I don't get sick!"´.


Jorå, så i fredags var det min tur, kände det redan på morgonen när jag vaknade, halsen tjock och näsan full. Perfekt lagom till helgen. iallafall så åkte jag in till stan efter jobbet och mötte upp Mia och ett gäng kompsar för ett par öl. Kände mig helt ok men det straffade sig sen när jag på lördan vaknade upp helt sänkt. 28 grader ute och inte en chans att njuta av det.


Känner mig något bättre idag men måste säga att jag känner mig tom.


Har precis läst ut den sista boken i Millenium serien och känner mig lite ledsen att det inte blir nåt mer. Läs! Förmodligen har du redan gjort det. En vän till oss kom med den första boken i serien för att jag skulle läsa den, så dom verkar vara populära även på engelska.

torsdag 2 oktober 2008

Äckligt effektiv

Ibland skrämmer jag nästan slag på mig själv med min effektivitet. Jag har nu en perfekt rutt hem från jobbet om det ska handlas mat och dryck.

Idag tog det 2 minuter att inhandla det jag behövde från supermarknaden sen 10 minuter i bilen och var ute från "Bolaget" på 3. Allt som allt tog det alltså inte mer än 5 minuter extra att ta sig hem.

Vet inte om det här kan göras mycket bättre. Jag hade inget bråttom eller så utan jag tror det handlar mer om tvångstankar, livet går fort liksom, måste hem innan soffan är borta eller nåt.

Note to Self:

Om du någongång smäller upp ett stort Windowsbaserat nätverk, låt aldrig någon lura dig till att godkänna Mac i det.

Vilken jävla vecka. Alla skojar jämt om Bill Gates och att hans produkter är så dåliga, jag skulle säga att han på Apple nog får skärpa till sig lite också.

Vad hette han nu, Forrest Gump var det va? Han och hans jävla räkpengar.

torsdag 25 september 2008

Vardagslyx

Jag har precis klivit ur en taxi, mitt på dagen. Kan inte hjälpa att känna mig lite lyxig, det åks alldeles för lite taxi dagtid annars.

Dessutom stod jobbet för notan.

tisdag 23 september 2008

Gudarna måste vara tokiga

Igår ringde klockan som vanligt 6.30. Innan jag hann gå upp hörde jag vinden och regnet mot rutan och bestämde mig för att skippa snooze och invänta Mias alarm en timme senare.

I morse när alarmet tjöt gick jag upp direkt. Drog på mig träningskläderna, i med snäckorna i öronen och så direkt ut.
Det var 8 grader med en klarblå himmel och solen värmde skönt i nacken.
17 har dom sagt att det ska bli idag men även att det kan bli regn. Jag har alltid fått höra att i Melbourne är det ibland fyra årstider på en dag och det är verkligen så. Ofta är det omöjligt att veta hur man ska klä sig.

Idag så var det iallafall riktigt skönt att kliva upp, trots den låga temperaturen.

Tack Melbourne!

måndag 22 september 2008

Omväxling

Idag kändes det som att vara tillbaka, norrut, hela vägen till Stockholm.
Kommer ut från jobbet, himlen är grå, det känns som en tidig Decemberdag men på betydligt andra breddgrader. Paraplyet jag fått låna håller på att blåsa ur mina händer och jag tar mig mödosamt ner till bilen som är parkerad på tok för långt bort en dag som denna. Melbourneborna har inte ännu lärt sig hantera konsten att köra bil när det regnar så hemfärden blir plågsam. Jag skriker högt för mig sälv när jag stått stilla i sju minuter, undrar direkt vad fan jag håller på med, tystnar, höjer volymen på radion och fortsätter stirra in i bromsljusen på bilen framför.

Förbannar regnet innan jag kommer på mig själv, landet jag bor i behöver allt regn det kan få. I år verkar det som att det kan bli en okej skörd för Victorias bönder men dom kan inte ropa hej än.
Dessutom är bäcken uttorkad så uttrycket känns inte helt korrekt att använda.

söndag 21 september 2008

Några bilder från Stockholm




Livet kan börja

Idag har vi tagit Mias artonåriga kusin Cassie, till hennes blivande universitet. Verkar nervigt det där, man flyttar hemifrån, flyttar in med ett gäng främlingar och sen ska man dessutom börja skolan och lära sig saker.
Från att ha bott i Wycheproof med runt femhundra invånare ska det flyttas till ett campus där det bor det dubbla.
Lycka till önskar jag.

En annan grej. Mia säger roliga saker ibland innan hin hinner tänka efter. Idag berättade hon om när hon var sjutton och åkte till en annan liten stad för att gå på puben. Dom hade roligt och det snackades med bartendern. Efter ett gäng, kanske några för mycket, tyckte hon att det var en bra idé att bjuda in bartendern till hennes födelsedag.

Sin artonde födelsedag.

Två minuter senare stod hon utanför på gatan och det var bara att packa ihop och åka hem.

lördag 20 september 2008

Ett inlägg om ingenting

Nu har jag börjat komma in i vardagen igen här i Melbourne. Man jobbar, (där jag för övrigt precis har skrivit på ett nytt 12 månaders kontrakt med löneförhöjning jo man tackar) kommer hem, (det hem vi just nu försöker lämna men det verkar lättare sagt än gjort vi har precis varit och kollat på ett gäng ställen varav det sista luktade kattpiss och det var det vi trodde vi helst ville ha så det blir nog ett tag till i vår lägenhet) sen går man till jobbet igen när man vaknar igen. Ni vet hur det är.

Apropå (bra ord, apropå) lägenheten vi bor i så är den inte så himla illa egentligen. Det vore bara trevligt att hitta nåt som man verkligen tycker är perfekt. Sträva uppåt framåt liksom.

Jobbet flyter på ganska bra, trivs bättre nu än jag gjort tidigare. Två dagar i veckan är jag den som har ansvar för vårt tredje Melbourne kontor. Det är kul och skönt att få lämna kontoret ibland och så är det lite mer fritt. ag behöver till exempel inte vbara inloggad på telefonen hela dagen. Dom har bra kaffe tvärs över gatan också.

Det är svårt att inte skriva om väder när man bor här nere. Ska hålla det kort.
Det börjar bli varmare, skönare och ljusare.

Ikväll ska jag på fotboll. Australiensisk sådan och det är semifinal. Det laget jag håller på spelar och dom bör vinna. Dom har varit det näst bästa laget under säsongen så en final vore på sin plats. Det är en underlig sport men fan vad dom är hårda.

fredag 22 augusti 2008

Glad

Vill bara meddela att jag har tillbringat eftermiddagen med mamma och Tony och dom verkar båda må mycket bra. Efter alla turer förra året blir jag riktigt lycklig av att se det.

Det gör mig glad. Ni som vet vad jag pratar om, vet vad jag pratar om. Ni andra får gissa.

Jag är glad.

Nu ska jag upp och dricka några öl med min far och min syster.

Det gör mig också glad.

torsdag 21 augusti 2008

Heja Sverige

Någon sa att det hade varit en bra sommar. Någon annan tyckte det hade regnat en hel del men att det hade varit fantistiskt väder i en vecka, nästan tropiskt. En tredje nickade och höll med.

Det var iallafall en mycket trevlig kväll och Mosebacke värmdes av solen för en stund innan den försvann bakom huset, som den alltid gör där uppe. Flera av mina goda vänner var där, för att inte säga mina närmsta och godaste vänner. Pappa och B var där för en liten stund innan dom tyckte att dom skulle lämna oss på grund av sin ålder. Eller jag vet inte om det var på grund av sin ålder men dom nämnde nåt om ungdomar, sa hej då och lommade iväg till Black & Brown.

Syster var så klart där. Polarn P, Marre och Sune Mangs likaså. Några överraskningar dök även upp i form av Garate och Fricke vilket var mycket uppskattat. Dunder och Eng som är Norwish kom även dom. Steve ,som även kom och hälsade på i Melbourne, kom med Spud. Dom försökte förstå vad Eng som är Norwish sa på ett tredje språk.

Tack för att ni kom, jag hade mycket trevligt. Huvudet var tungt som sig bör, dagen efter.

Goddag!

söndag 3 augusti 2008

Hugg direkt

Visste väl att det skulle huggas på det förra inlägget. Än så länge bara en som nappade men måste ändå kommentera.

Nä, Sune, det är inte hett i Melbourne 9 månader om året. Jag trodde också det innan jag flyttade hit. Jag kan bara säga att det är tur för er att ni kommer i November och inte tidigare, då hade ni fått ta med er långkallingar. Vi har som sagt två element i lägenheten på tre rum. Båda i vardagsrummet. Dom har gått på högvarv sedan April och nu kom räkningen på 400 dollars.

Klimatet är mycket bättre här än i Sverige men byggnaderna är för dåligt byggda för dom månaderna det inte är varmt. Jag snackar alltså inte om hur det är att vara utomhus utan när man sitter inne.

Kallt, sa Bill.

Rått, sa Bull.

Vi ses snart hörrni.

lördag 2 augusti 2008

Kan inte mer än hålla med

Lämkar här till ett inlägg på en annan blogg som beskriver mycket väl hur kallt det kan vara här nere. Läs gärna även kommentarerna så förstår ni. Jag får också väldigt ofta höra att jag väl inte kan tycka det är kallt, jag är ju från Schweiz. Eller Sverige.

Klicka

onsdag 16 juli 2008

Hemma bäst

Vem?
Fortfarande Johan även om dom inte kallar mig det i mitt nya hemland.

Hur?
Flygplan, det går fortast så.

När?
Landar mitt på dagen den 14:e Augusti. Stannar tills den 7:e September.

Varför?
Vilken jävla fråga. Jag vill väl kanske bara träffa min familj och alla mina vänner.

Vad?
Jo, jag kommer hem på semester, någon ska ju göra det också.

Något att tillägga?
Min födelsedag infaller ju väldigt påpassligt den 15e Augusti och det tänkte jag fira. Vi struntar i att jag blir 33 och kör på som om jag skulle fylla...31 eller nåt. ända in i kaklet, kanske till och med blir att jag tokar till det lite och stannar ute tills efter tolvslaget!

Och?
Vore jäkligt kul om just du ville vara med och fira. Vad gör man i Stockholm en fredagkväll som dessutom är min födelsedag? Vart går vi?

Hänger ni med?

fredag 27 juni 2008

Fredag eftermiddag

Klockan är 15 på fredag eftermiddag. All jobb i kön har tagits om hand och jag har redan bläddrat igenom alla de bloggar jag läser. Nik sitter 3 meter ifrån mig och pratar högt högt, som han alltid gör. Han snackar alltid om allt eller egentligen inget. Oftast handlar det om Facebook och nåt spännande han upptäckt där.
Nik är en trettiofemårig ravekille. Han går omkring med sitt headset när han pratar med användare som behöver hjälp. Runt runt.

Hao sitter precis bredvid mig. Jag säger alltid god morgon extra tydligt när jag kommer in på morgonen.
”Good morning, Hao!”
”Mmppfff” brukar det låta tillbaka.
Det tycker jag är roligt. Riktigt roligt. Kommer alltid in med ett leende för jag vet att jag kommer få det svaret. Hao är inte så bra socialt. Han är snäll, har jobbat här i fem år. Han jobbar hårdast av alla. Från den sekund han kommer in på morgonen tills han går hem slutar han inte för en sekund, lunchen äts samtidigt som han hjälper någon eller pratar i telefon.

Nigel har börjat med thaiboxning och hans mamma jobbar som personlig assistent till vd'n. Han är visar en arrogans om detta så jag har lite börjat fundera på om jag ska utmana honom på en match. Han tror på fullaste allvar att det inte spelar någon roll att jag väger 30kg mer än honom. Bara därför. Men så blir det såklart inte. Men det vore kul att prova.

Det är alla som är här idag och det är så skönt att det är fredag.

Moralen

Idag var det två personer som inte dök upp på jobbet.
Bara så där. Kom inte. Så värst mycket tjafs blir det inte, ingen verkar riktigt bry sig.
Igår var det tre som inte kom in, även om nån av iallafall skickade ett sms och sa att han inte skulle komma.

Så här är det i stort sett hela tiden och det verkar inte vara någon stor grej. En kille började, jobbade en månad för att sen ta fem veckors semester. Han är fortfarande provanställd tror jag men det kommer nog inte att göras något. Han får jobba kvar.

Enklast så.

Samma kille brukar även vara hemma från jobbet ett par fyra gånger i månaden. I min värld är det här inte helt ok.
Tror att det beror på att man får ett gäng sjukdagar i Australien utan avdrag. Jag tror dom har 12 eller nåt på mitt jobb. Dom flesta är ju inte sjuka 12 dagar om året så man ser det mer som extra semester.

Behövde bara skriva av mig för det här irriterear mig något oerhört. Jag är nämligen killen som alltid är här, täcker upp när dom andra är borta och i och med det alltid får göra mer än de andra. Jag är ju anställd på kontrakt, då är det inget betalt alls som gäller om man är borta.
Så, nog om det.

torsdag 26 juni 2008

Svar på inlägget "Ibland blir man glad för det lilla"

Sune:
Jag tror stenhårt på bea här nere. Tänkte ta med mig tunnbrödsrulle också, vad tros?

Mamma och Tony:
Man äter nog det bara här om man är svensk. Vi har en burk senapssill i kylen så det blev lite. Grilla görs det ofta. Växer tyvärr inga blommor här nu. Vinter.

Syrran och Micke:
Jorå, jag måste ju hem och hämta bean! Kram

Matthiesen:
Först, kul att du hittat bloggen! Sibylla vore soft, går ju lite hand i hand med min tunnbrödsrulle idé. Gourmet role with stepsalad, anyone?

Spud:
You're strange! No seriously, what's strange with that? Burger with bacon and egg, chips, onion rings and the famous bearneise sauce. Maybe you're thinking about the green stuff on the side? I agree with that, it's got nothing to do on that plate.

Sune:
Jo alltid ägg. Gärna även rödbeta. Dom är inte kloka här nere.

Ska försöka svara på frågor och sånt i kommentarerna i fortsättningen.

Pis

fredag 20 juni 2008

Alla på en gång

Igår hade vi Mias mamma, moster och mormor på besök. Dom hade kommit hem frön en vecka i Cairns där dom hälsade på Mias bror.
Dom hade mycket gott att säga om Cairns men jag tror jag får åka dit själv en dag för att få reda på vad.

Dom pratar mycket, högt och alla på en gång och verkar inte ha en tanke på att det är någon annan som pratar. Det ä nästan omöjligt att följa med.

Men det är med kärlek jag skriver detta, det är mycket underhållande att lyssna på dom och jag sitter mest där och skrattar åt det hela.

Det var även med kärlek jag i smyg filmade delar av samtalet. Hoppas det blev nåt, då lägger jag upp det här på bloggen.

Säg inget till Mia.