onsdag 21 maj 2008

Läser du?

Jag vet ju om ett gäng personer som läser här men det är ju många som jag har skickat länken till som inte har kommenterat eller svarat på nåt sen jag startade.
Nu vet jag ju att jag inte har skrivit så ofta som jag gjorde i början men det vore roligt att veta vilka som läser bloggen.
Ni kan väl skriva en kommentar eller om det inte funkar för er, skicka ett mail, bara så att jag vet. Det är ju inte lika roligt at skriva om det bara är mamma och pappa som läser, då kan jag ju lika bra skicka mail till dom.

Ska även försöka uppdatera bloggen oftare.

Men du, läser du det här?

torsdag 8 maj 2008

När lammen tystnar?

Även om mitt jobb här i Melbourne inte ger så mycket nytt och överaskningar så är det ju inte så att man ligger på latsidan direkt.

Nänä. I helgen var vi uppe i Wycheproof igen och som sig bör där uppe blev det ett par pilsner, inget nytt med det, men på puben måtte vi nån slags släkting till Mia, kommer inte ihåg vad han var. Iallafall så hade jag en svag sekund när jag tackade ja till att hjälpa till att märka lamm dagen efter.

Mycket riktigt, morgonen kom och Cheek slängde in arbetskläder i sovrummet så det var ju bara att kliva upp och ge sig av.

Hur bär man ett lamm? Jag hade iallafall tur i oturen att vara den som satte märkningen i örat på dom, istället för att jaga ikapp dom, sätta en gummiring runt svansen och pungen eller köra in en spruta precis under svansen. Ni fattar vad som finns under svansen? Jorå, det blev väl ett par sprutor jag satte dit så man fick ju tvätta händerna noga när man kom hem.

Ok, lammen var iallafall allt annat än tysta efter att jag satt hål i örat på dom.
Hujedamej.

Det var ändå ganska kul och annorlunda.

Sen har jag ju börjat med boxning också. Och kickboxning. Det är riktigt rolig träning, så pass roligt att jag släpar mig upp 6 på morgonen för plåga mig i en timme. Jäklar vad jag kommer bli fit!

Box. Testa det hörni.

måndag 28 april 2008

Lurad

Det är kallt i Melbourne. Det har till och med snöat i andra delar i Victoria, delstaten jag bor i.
Sitter n u framför tv:n och fryser. Ute börjar man ta på sig jackor, men jag vägrar än så länge. Jag är ju för fan i Australien.

Känner nog ändå att det är dags att plocka fram vinterkläderna snart.

Fyfan.

måndag 14 april 2008

Lonely Planet

Kom att tänka på en sak.
Jag och M frågade både far och B och Steve innan dom skulle åka hem, vilket som hade varit deras höjdpunkt under resan. Det har ju gåtts på Zoo, simmats med delfiner, sprungit efter kängurur i mörkret och ätits Chicken Parma.
Allihop svarade flera saker men det dom alla hade gemensamt var Wycheproof.

Jo det är sant, denna lilla avkrok i världen som inte nånsin har sett en enda turist innan svenskarna kom till byn. Nu ska det ju sägas att det kanske inte var själva byn som var det stora i besöket utan det var familjen. Gissar jag.
Mias familj är...annorlunda. Inte annorlunda dåligt, utan bra annorlunda. Jag kan garantera att vem av er som än kommer på besök till Wyche, så har ni aldrig, jag upprepar, aldrig varit bjudna på en familjemiddag som är nåntning i närheten av vad som utspelar sig hos The Coatsworths.

Cykeljävel!

Fyfan, det måste vara det jobbigaste nån gjort sen Boorken körde sitt huggormsätarläger med djurgårdsgrabbarna.

Kliver in på gymmet, lite coolt, halvt avslappnat så där som bara en van gymmare gör. Trixar lite med hörlurarna till spelarn, stannar upp, precis framför spinningklassen. Dom håller precis på att ställa i ordning för en klass och jag hinner tänka, "fan, hur kan man vara så dum att..." innan jag blir påhoppad av instruktörn som säger det är klart du ska köra. På engelska.
Innan jag hinner tänka sitter jag där på en cykel och trampar. Kristus vad det brinner i låren. Jag försöker hänga med, vilar när man inte ska vila, vilar när man ska vila och trampar så gott det går. Kände mig dum efteråt, städarn som måste svabba upp efter mig under cykeln. Svettades floder.

Jag är trots allt ganska säker på att jag kommer gå tillbaka.
Ingen jäkel på cykel ska knäcka mig, men vet inte om jag kliver in med samma pondus nästa gång.

Fridens, vänner.

lördag 12 april 2008

Svenskar i Melbourne

Det har varit ett gäng veckor med fullt upp nu. Har ju haft far och B på besök och sen även Steve. Steve är ju i och för sig engelsman men rubriken hade blivit för lång.

Det har varoit riktigt kul, lite paus i vardagen. Vi har gjort så jäkloa mycket under dom här veckorna så det har inte blivit nå skrivande av här på bloggen. Jag kommer inte försöka skriva ihop allt som vi har gjort för det är så mycket och kanske inte alls så kul att läsa om för er som inte varit här. Kör en snabbversion.

Farsan Barbara, Wycheproof, Halls Gap, Aussie Rules, stranden bada sola bada, 40 grader, Sydney, Opera hus, Darling Harbour, Bronte, Bondi, Steve, Wycheproof, Melbourne, öl, Aussie rules företagsloge gratis allt, Chicken Parma, Chicken Parma, Chicken Parma, Priscilla, Chicken.

Parma.

Det har gjorts oerhört mycket mer än så här men ni får nöja er med sammandraget.

Jag kommer att försöka skriva oftare än vad det har blivit på sistone.

Till sist vill jag bara tipsa om den här 16-åriga tjejen från Melbourne.

söndag 24 februari 2008

101

Det var ju roligt att inlägget om Leo också blev mitt 100:e inlägg.

Jubileum, liksom.

Ikväll är det Wallander på tv. Innan frosten. Som att dom filmerna inte visats nog på tv4. Nu kommer dom hit också.

Kurt.

torsdag 21 februari 2008

Leo

Danne och Anna har fått en Leo!
Fantastiskt roligt, massor av grattis. Leo föddes tydlige i Söndags men tack vare tekniskt sjabbel fick jag inte reda på det förrän idag. Men det känns fortfarande lika kul.
Precis som en annan god vän, Per, har han gett sin son andranamnet Johan. Mycket smakfullt måste jag säga och jag kommer alltid hävda att dom båda har fått det efter mig.
Även om det förmodligen inte har med sanningen att göra.

Grattis igen!

Idag hade jag egentligen tänkt skriva ett inlägg i Falling Down anda. Jag är så otroligt trött på köer och trafiken här i Melbourne och att åka "kommunalt" är inte att tänka på. Inte där jag jobbar nu iallafall.

Vi lämnar det där. Vill inte skriva ett argt inlägg om hur jag lämnar min bil mitt på vägen och börjar gå commando runt förorten.

Inte en dag som denna.
Jag är så väldans glad för Danne, Anna och Leo.

lördag 9 februari 2008

Hawaii

Ikväll ska vi på en utflyttnignsfest med Hawaii-tema. Alla har blivit tilldelade nån sorts sprit som man ska ta med, det är tydligen cocktail party. Det går väl an, men vad tar man på sig för ett Hawaii-tema?

Blommor runt haslen och bastkjol känns ju lite trist, alla kommer väl ha det. Surfbräda känns lite tungt att bära på och även lite för likt nåt Aussie-tema.

Funderar lite på att klä mig som tiggare, vad tror ni om det?
Jag menar det vore nog ända chansen för mig att komma till Hawaii, tigga till mig pengarna, men det kanske kräver lite väl långa förklaringar, lite långsökt.

Vad tror ni?

söndag 3 februari 2008

Trött på eländet

Nu har dom fan spelat cricket sen annandan. Det vore väl ok om det inte vore så att det hela tiden har varit Australien mot Indien och att dom visar varenda jäkla match eller vad dom kallar det på en av dom få kanaler vi har. Vi snackar nästan sex (6) veckor med samma motstånd. Visst dom kallar det för olika saker hela tiden, testmatch eller twenty20 eller nåt liknande. Man har endagars eller femdagars matcher.
Men att spela mot samma land så länge är väl ändå lite overkill.

Kanske för att det inte finns så många att spela mot, lite som bandy i Sverige.

Nog nu.

Soldag morgon

Söndag morgon och jag står och rengör grillen. Det ska lagas frukost, nämligen.
Tror inte att jag lagat min frukost på grillen nånsin tidigare men det ska bli trevligt.

Zoot var riktigt nice igår, packat med folk med picknick och allt man kan tänka sig. Bra musik faktiskt, fick lära mig att det är Neil Young som gjort Sweet Caroline till en hit. Vet inte om det är han som skrivit den från början men det är inte så viktigt tror jag. Man ska iallafall sjunga Wouwouwoooo, efter orden sweet Cariline i refrängen.
Allsång, jo jag tackar jag.

Idag ska jag försöka bege mig till gymmet. Blev ju medlem där förra veckan så måste sätta fart på fläsket. Får se hur det blir.

Hörs då.

lördag 2 februari 2008

Jazz at the Zoo

Det är lördag och en vecka har gått sedan vi var i Yarrawonga med mias familj. Fredag till söndag var vi där och på lördag morgon drogs det ivög i ottan och spelades golf. Det var bara andra gången jag spelade och jag vann.

Fattar ni?

Jag vann!!!

Sen att det kanske var mer Cheeks förtjänst, då vi spelade i lag, än min men ändå. Jag hade bara en ca 20 slag fler än den näst sämsta men som ni alla vet så är golf en lagsport. Det håller jag hårt på.

Sen blev vi utmanade i tennis också och nog fan gjorde jag lite mer nytta där även om nog Cheek fortfarande var den avgörande faktorn.

Efter en tråkig vecka på jobbet är det då helg igen, alltid nåt. Fredag hände det inte mycket men idag har vi varit nere på stranden och badat och om en halvtimme bär det iväg till Melbourne Zoo. Det ska spelas musik där och jag tror det kallas Jazz at the Zoo men ikväll är det nåt slags coverband som spelar Neil Diamond. Vet inte riktigt vad det är men det ska bli trevligt att åka dit med picknick och vin, sitta i gräset och lyssna på musik, kanske kolla in nån orm och nån giraff vem vet.

Hoppas ni har en bra helg också.

tisdag 22 januari 2008

Hh...host?

Kastade en sickie idag, som man säger här nere. Alltså jag sjukskrev mig. Mia fyller år och hade tagit ledigt för ett möte med sitt nya jobb. Vi var på tennis i Lördags men eftersom det inte spelades nån tennis så fick vi nya biljetter och då tänkte vi att det kunde vi ju utnyttja.
Eftersom jag är kontraktarbetare gör det ju inte så mycket. Ingen betalar ju för det.

Men vi hade en bra dag på tennisen, soligt och skönt. Hoppas ingen märker brännan i nacken när jag kommer tillbaka imorrn.

Nu, fira Mia.

måndag 14 januari 2008

Jaktmannen

Mia ropar på mig att jag ska komma och ta med mig moppen. Känns inte som läge att dra igång en städning klockan halv tio en måndag kväll men vad gör man.
Kommer in med moppen och tittar lite undrande vad det är som står på.

-Tänkte att det är dags att döda den där spindeln nu, när den börjar komma ner från taket, säger Mia.
-Vad säger du?!!!
-Jo, den har varit där en vecka nu men den börjar komma närmre sängen så vi kanske ska ta dö på han.

Tittar upp på den största spindel jag nånsin sett. Eller, det kanske är lite överdrivet men stor är den. Tydligen inte giftig men vad fan bryr jag mig om det, den ser rackarns arg ut.

The Huntsman som den heter är tydligen bra för den äter andra giftigare spindlar.

Jorå, tjena tänker jag och svabbar ihjäl den på stört.

Lika eller?

Australian Open har börjat. Vi sitter och tittar på Nadal - Troicki och vid ställningen 4-4 i första set hojtar Mia till.

4 allt!

Jorå, nog försöker hon, men det funkar ju inte alltid med raka översättningar.

söndag 13 januari 2008

Barwon Heads

Igår drog vi iväg ner längs kusten med en av Mias kompisar, Gibbo, för att surfa lite. Gibbo heter Caroline Gibson men det går ju inte för sig att man faktiskt kallar nån vid sitt riktiga namn här nere så Gibbo blev det.
Iallafall.
Kommer ner till havet och det är riktigt fint där nere. Man ser surfarna som ligger där ute och väntar på den bästa vågen, barnfamiljerna som spelar cricket på stranden, de gulklädda badvakterna, vågorna bryter av och skummar, planet som sveper över stranden för att se om det är några hajar i närheten, dom yngre barnen på sina boogie boards...va fan, vänta nu.

Planet som sveper över stranden för att se om det är några hajar i närheten!
Nånting är fel här. Finns inte en chans att jag paddlar ut där och och lägger mig som nån jävla buffe, jag kommer ju se ut precis som en sköldpadda som bara väntar på att bli lunch till en utsvulten vithaj. Jag tänker mig brädan, mina love handles som hänger ut över sidorna på brädan, benen och armarna sprattlar lite retfullt som för att locka till sig hajen.

Jag sätter mig på stranden, drar ner kepsen långt och tittar på när dom andra ger sig ut för att trotsa naturen.
Det ser kul ut, en treåring står vid vattenbrynet på en boogie board och härmar dom riktiga surfarna längre ut. Han har ingen aning tänker jag. Men kul verkar det vara. Gibbo och Mia turas om att trotsa vågorna, det ser inget vidare ut om jag får vara ärlig. Men det är ju första gången dom försöker,har aldrig surfat förut.
Jag reser mig upp, kliver ut i vattnet, skönt, inte alls så kallt som jag trodde det skulle vara.
Va fan det är ju fullt med folk där ute och ingen verkar ju se orolig ut. Badvakterna cirklar runt i sina gummibåtar och dom borde väl varna om dom ser nåt stort vitt som pekar.

Av med tischan, kliver ut några meter i vattnet. Fortsätter kolla mig omkring, man vet ju aldrig.
Jag vågar mig ut till tjejerna och ger mig brädan så att jag ska få prova. Paddlar ut lite längre tänker jag, vill ju inte verka mesig, ska ta dom stora vågorna direkt. Lägger mig i läge och väntar, väntar, inte den för liten, inte den här den bröt för tidigt. Men så kommer den, jag börjar paddla, upp på vågen, trycker upp mig med armarna, får upp vänsterfoten, sen höger, jag står upp, JAAA, känner mig som Patrick Swayze i Point Break. Jag svänger över till höger och vågen bryter över mitt huvud, lyckas stå upp ända in tills vågen tar tag i mig och välter mig ända upp på stranden.
Jag ser hur folk har rest sig upp och applåderar, ett gäng hardcore surfare kommer fram och ryggdunkar mig, well done, mate! Jag känner mig som en kung, har helt glömt bort hajen. Alla kommer fram och vill snacka, undrar hur fan jag lyckades med det första gången, fantastiskt!

Eller hur.

Jag la mig på brädan som nån jävla valross, hade svårt att hålla mig kvar bara jag låg still. Försökte komma på en våg, liggande och det fanns inte en chans att jag skulle försöka resa mig. Svårt nog att försöka fånga vågen liggande. En vacker dag kanske man bemästrar konsten men jag tvivlar.

Jag glömde iallafall bort hajen.

Vad gjorde ni i helgen?

Brekky

Var lite hungrig så jag slängde ihop en frulle lite snabbt.


Det är så vi gör det här i Melbourne.


torsdag 10 januari 2008

Du maste räkor!

Det här med språk kan ju vara svårt. Det finns ju en hel del olika, menar jag. Bara i Sverige har vi ju ett gäng.
Eller iallafall dialekter som kan vara svåra att förstå.

Sverige har ju sina prickar och ringar också och det är ju nog så påfrestande att behöva lära sig ett språk utan en massa nya bokstäver.

Har jag förstått.

Var väl lite skäggig härom dan. Mia tyckte jag skulle raka mig.

"Du maste räkor", utbrast hon.
Det tog nån sekund innan jag förstod vad hon menade. Men hon försöker iallafall, det lilla livet.

Morsning.

tisdag 8 januari 2008

Nä, nu jävlar!

Dåligt med uppdateringar nu. Ni har ju ingen aning om vad som händer här under.

Först, vi har äntligen fått bilen att rulla igen, efter många om och men. Det tog ett par olika mekaniker och ett gäng olika besök innan dom hittade felet. Så har vi då äntligen fått bilen att rulla, så smäller det igen. Det klonkar om framvagnen, låter lite som att motorn ska ramla ur, och bilen känns ostabil. Det är ok, vi har inget annat att lägga pengarna på ändå.

Nog om det.

Annars är det mycket bada och grilla som händer. Någon ska ju göra det också. Hade några vänner över i lördags, satt ute till 1 på natten och det var fortfarande svettigt. Så det badas mycket nu, försöker gå till stranden så mycket det går. Väder är ganska trist att skriva om, och läsa antar jag men det blir en så naturlig del när vädret är som det är här. Ska inte klaga.

Nyårsafton spenderades som sagt i poolen. Min mobilkamera tog den här fantastiska bilden på Mia, Rob och Greg.



Eftersom vi hade ledigt så blev det en sväng till stan också där vi hamnade i den här gränden. Det är en av Melbournes kändaste gränder på grund av gatukonsten. Man har till och med guidade turer hit. Vi hittade dit själva.



"How was your day?"
"Enjoyed every minute of it.", sa Mias pappa efter 12 timmar på traktorn.
Han sa det med ett ganska snett leende, det är inte lätt att vara bonde i Australien just nu. 10 år av torka.



Det fins stränder längs hela Melbournes kust. Här är en av våra favoriter, Mornington Peninsula.



En del av er som skriver kommenterar men det vore kul om fler gjorde det. Eller kanske inte kommenterar men kanske slänger iväg ett mail och berättar vad som händer hos er.
Lite då och då iallafall.

Fridens.

torsdag 3 januari 2008

Gött nytt år

Jag hade det iallafall gött på nyårsafton. 12-slaget firades i poolen, det var fortfarande över 30 grader vid den tiden.
Vi hade tur som fick fira nyår vid poolen, det var 42 grader i Melbourne och vet inte riktigt hur jag hade klarat det utan att få bada.

Dagen efter var vi på stranden och det var första badet i havet sen jag kom till Melbourne.
VA? E D SANT?
Ja, tro det eller ej men det blir kallt i Melbourne under vintern och det har egentligen bara varit rijtigt varmt sen slutet av november.

Anyways, nyår var bra och jag hoppas att ni också hade ett bra firande.

Ni kan väl skriva en kommentar eller skicka ett mail.

Vad gjorde ni på nyårsafton?